MERK
POSITIONERING
De merkpositionering van een merk staat gelijk aan hoe de consument het merk ziet en voelt ten opzichte van andere merken in de markt.
In een ideale situatie is deze perceptie uniek en onderscheidend zodat consumenten een voorkeur creëren voor jouw merk en in fans getransformeerd kunnen worden.
Het hebben van een duidelijke merkpositionering creëert herkenning, maakt je onderscheidend en vormt een sterke leidraad in al je bedrijfsactiviteiten.
GK BRANDING helpt om een heldere merkpositionering te creëren door het merk, product of dienst eens flink onder de loep te nemen;
MARKT EN DOELGROEP
Allereerst zal de markt en de kerndoelgroep grondig geanalyseerd moeten worden. Wat zijn de huidige ontwikkelingen en trends binnen de markt en in welke mate wordt daar momenteel op ingespeeld? Hierbij wordt niet alleen naar de huidige markt gekeken maar ook naar de kansen die nog onbenut zijn.
Een ander belangrijk aspect van de marktanalyse is het nagaan van de concurrentie. We brengen in kaart welke concurrenten er actief zijn in de markt en hoe deze zijn gepositioneerd in verhouding tot jouw merk.
Daarnaast is een grondige doelgroepanalyse essentieel. Wie is je huidige doelgroep en hoe beweegt deze doelgroep zich? Hierbij zullen we ons verplaatsen in de doelgroep om te begrijpen wat hun bezigheden zijn, waar ze waarde aan hechten en hoe jouw product of dienst een positieve invloed kan hebben op hun dagelijks leven. Het doel van dit onderzoek is om je doelgroep te leren kennen zodat er beter kan worden ingespeeld op hun wensen en behoeften.
Een veel gebruikte tactiek om de doelgroep te omschrijven zijn zogeheten persona's.
Een persona is een fictief persoon die de gemiddelde consument binnen jouw doelgroep vertegenwoordigd. We omschrijven waar deze persoon woont en werkt, wat hij graag doet in zijn vrije tijd en welke media hij gebruikt. Vervolgens kunnen alle marketingactiviteiten aan deze persona's worden getoetst.
UNIQUE SELLING POINTS
Om een unieke merkpositionering te creëren zijn Unique Selling Points onmisbaar.
USP’s zijn de kenmerken die een product of dienst onderscheidend en uniek maken van de concurrentie. Ze helpen dan ook bij het ontwikkelen van een sterk verhaal naar de consument om hen te overtuigen het product of dienst te gebruiken. Alleen de USP’s die onderscheidend zijn én inspelen op de onvervulde behoefte van de doelgroep dragen bij aan een sterke merkpositionering.
Met alleen het ontwikkelen van een duidelijke merkpositionering zijn we er nog niet. Om daadwerkelijk voordeel uit de USP’s en merkpositionering te behalen moeten we zorgen dat de consument zich hier ook bewust van wordt.
Gelukkig is GK BRANDING gespecialiseerd in het ontwikkelen van een effectieve marketingcommunicatie strategie om zo de doelgroep te overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen.